Melanie Broers concertmeester bij het Klassiek Collectief

Melanie Broers is concertmeester tijdens het komende project van Het Klassiek Collectief eind januari 2016. Tijdens dit project getiteld ‘Hemels’ speelt het orkest onder leiding van Arjan Tien onder andere de 9e Symfonie van Schubert. Een grote uitdaging, waarbij de brede orkestervaring van Melanie ongetwijfeld van pas komt.

Melanie Broers (1988) speelt al sinds haar 4e viool. Na lessen bij Coosje Wijzenbeek en Skye Carman, studeerde zij aan de Vooropleiding van het Conservatorium van Amsterdam bij Lex Korff de Gidts. Haar Bachelor rondde zij af aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam bij Benzion Shamir. Op dit moment is zij bezig met haar Master opleiding aan het Conservatoire Royal de Bruxelles bij Shirly Laub en aan het Codarts Conseratorium bij Gordan Nikolic.

Naast kamermuziek heeft Melanie in veel orkesten ervaring opgedaan. Naast verschillende projecten met het NJO, speelde zij mee met het Gustav Mahler Jugend Orchester en kreeg zij coachings in orkestspel tijdens de Gustav Mahler Academy. Daarnaast remplaceert zij bij verschillende orkesten, zoals het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. “Ik heb het altijd het aller leukst gevonden om samen met mensen muziek te maken. En om dat te kunnen doen met een heel orkest vind ik nog iedere keer een uitdagende en fantastische ervaring”, aldus Melanie.

Melanie had geen twijfels toen zij werd gevraagd als concertmeester voor het Klasiek Collectief. “Ik had al eerder over Het Klassiek Collectief gelezen en gehoord via Facebook en toen vond ik het gelijk een leuk initiatief. Toen ik filmpjes bekeek van de vorige projecten viel mij de combinatie op van het hoge niveau en het enthousiasme van de deelnemers, solisten en dirigent. Nadat ik zag dat Arjen Tien en Ties Mellema mee zouden doen met het komende project, en daarbij nog het uitdagende programma had ik er meteen al veel zin in”, vertelt Melanie.

Tijdens het NJO en projecten op het conservatorium, heeft Melanie al een aantal keer de kans gekregen om concertmeester te zijn, een belangrijke functie binnen het orkest. “Ik denk dat de belangrijkste eigenschap van een concertmeester is dat je goed kunt luisteren. Je bent de link tussen het orkest en de dirigent en daardoor is het belangrijk dat je communiceert naar beide.” Ondank dat Melanie regelmatig bij beroepsorkesten remplaceert, weerhoudt dit haar er niet van om met Het Klassiek Collectief mee te spelen. “Ik vind het belangrijk om mij op zoveel mogelijk vlakken te blijven ontwikkelen. Doordat ik nu veel in professionele orkesten speel, kan ik mij als concertmeester of aanvoerder niet zomaar ontwikkelen. Ik vind het een uitdaging om mij hier weer in te mogen verdiepen.”